mail tel facebook linkedin docs monitor mouse plus chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up chevron-with-circle-down chevron-with-circle-left chevron-with-circle-right chevron-with-circle-up minus plus2

Az országos napilapok és a női magazinok uralják a hazai lappiacot

Ők voltak 2019 feltörekvői, befutói és rekorderei

A Matesz által közzétett legfrissebb, 2019 negyedik negyedéves értékesítési adatokból kiderül: továbbra sem kell temetnünk a nyomtatott sajtótermékeket, sőt, a növekedésnek is van tere egyes lapszegmensekben. A Magyar Lapkiadók Egyesülete megbízásából 2019 tavaszán végzett piackutatás[1] eredményei megadják a választ a miértre is: a hagyományos újság-, illetve magazinolvasással járó élmények és értékek erősen tartják magukat egy meghatározó olvasói bázis körében, és a nyomtatott sajtótermékek a hirdetők számára is hordoznak előnyöket a digitális tér zajához képest. 

Ütős hármas

A hazai újságárusító pontokon történő lapeladás statisztikája szerint[2] 2019-ben a magyarországi lappiacot három szegmens uralta: az országos napilapoké, a női magazinoké, valamint a program- és műsormagazinoké. Ez a három lapcsoport együttesen hozta a hazai eladások több mint 70%-át, illetve a bruttó forgalom több mint 60%-át. Képletesen: tavaly a kiskereskedelemi egységekben értékesített tíz sajtótermékből négy napilap volt, átlagosan több mint kettő női magazin, egy pedig program- és műsormagazin.

A bulvár híreké a piac

Az auditált országos napilapok közül a dobogón továbbra is a két meghatározó bulvárlap, a Blikk és a Bors osztozik a Nemzeti Sporttal, ezeket követi negyedik helyen a Népszava. A Blikk továbbra is vezeti az eladásokat, sőt, év végén még bele is húzott: a MATESZ 2019 Q4 gyorsjelentése szerint növelni tudta darabonkénti értékesítését a megelőző negyedévhez képest. A Blikken kívül ugyanerre még a Népszava volt képes, a többi országos napilap értékesítése valamelyest visszaesett.

A hölgyek kitartanak, a GLAMOUR rekordot dönt

A női hetilapok és havi magazinok összevont eladási listáját a GLAMOUR, a Kiskegyed és a Nők Lapja vezeti. Egy-egy lapszámának értékesítésével csupán a Ringier Axel Springer két terméke, a GLAMOUR és a Kiskegyed tudta átlépni tavaly a 200.000 példányos álomhatárt, de hónapról-hónapra közelítette ezt az eredményt a Nők Lapja is.

2019 őszének meglepetését a Kiskegyed hozta: a negyedik negyedévben 2,5 százalékkal tudta növelni darabonkénti értékesítését a megelőző év ugyanezen időszakához képest, miközben körülötte minden más női hetilap veszített az értékesítéséből.[3]

Ami a havi megjelenésű női magazinokat illeti, közülük csupán a GLAMOUR és az Instyle értek el bővülést egy év átlagában. A GLAMOUR 2019-ben nem csupán saját rekordját, de a havi megjelenésű női magazinok elmúlt 15 éves értékesítési csúcsát is megdöntötte októberben: a GLAMOUR-napok kuponfüzetét is tartalmazó, 10. havi lapszámot ugyanis 226.550 példányban értékesítették, ami új mércét állít fel a glossy piacon.

Hitelesebb és tartalmasabb a nyomtatott sajtó az olvasók szemében

2019 tavaszán a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) országos reprezentatív kutatást végzett, hogy felmérje a nyomtatott sajtótermékeket olvasók motivációit és insight-jait.[4] 19 meghatározó hazai lap, illetve magazin olvasóitól kapott visszajelzések alapján az körvonalazódott, hogy a digitális tájékozódási forrásokhoz képest a nyomtatott hírforrások és szórakoztató termékek tartalma hitelesebb, tartalmasabb és szakmaibb a fogyasztók megítélése szerint, a nyomtatott kiadványok olvasásának élménye többet ad és jobban segíti a kikapcsolódást, továbbá a hirdetések elfogadottsága is magasabb, mint az online média esetében.

[1] Az MLE megbízásából az Inspira piackutató cég által 2019 márciusában 19 hazai lapra elvégzett kvalitatív felmérés eredményei alapján

[2] LAPKER Zrt. 2019 éves adatszolgáltatása alapján

[3] MATESZ 2019 Q4 gyorsjelentés, átlagos darabonkénti értékesítés alapján

[4] Az Inspira piackutató cég által 2019 márciusában 19 hazai lapra elvégzett kvalitatív felmérés